MIRTUSZ – Munkairányítás Rendszer
Közműszolgáltatók nagy erőforrásigényű hálózati munkavégzésének egységes, hatékony munkairányítási rendszere
MIRTUSZ Munkairányítás Rendszer
Vállalatirányítás és menedzsment
2002-
Biriszló László (vezető rendszerfejlesztő)
Csernák Gergely (vezető rendszertervező)
Fodor Attila (vezető rendszerfejlesztő)
Rostás Imre (vezető rendszerfejlesztő)
MVM Démász Áramhálózati Kft. és jogelődei
MVM Émász Áramhálózati Kft. és jogelődei
ELMŰ Hálózati Kft. és jogelődei
Fővárosi Vízművek Zrt.
Nagy erőforrásigényű hálózati munkavégzés hatékony és egységes kezelését biztosító munkairányítási rendszer. Célja a munkairányítás során az erőforrások (szerelők, gépjárművek, anyagok stb.) és a munkák optimalizált összerendelése és elvégzése. Az optimumot itt a legkevesebb utazási és állásidővel jellemzett legkisebb költség melletti tervezés és végrehajtás jelenti. (Az áramszolgáltatói adatok és működés digitalizálása hívta életre az ilyen tipusú és célkitűzésű munkairányítású rendszereket.)
A munkairányítási rendszerek két alapvető modulja a diszpécserek központi munkairányítási alkalmazása, illetve a terepen dolgozó szerelők munkalap alkalmazása. A szolgáltatók számára éves szinten tízezrével keletkeznek a hálózati objektumokon végrehajtandó feladatok. A feladatok között vannak előre tervezhető fenntartási, karbantartási, kapcsolási, mérési munkák, valamint a nem tervezett üzemzavarok lokalizálása és elhárítása. A feladatok elvégzését az adott esetben több százat elérő szerelői állomány között kell szétosztani.
A MIRTUSZ rendszer moduláris kialakítású, amely így rugalmasan alakítható a különböző közműszolgáltatók eltérő igényeihez. A főbb modulok az alábbiak:
• Központi Munkairánytó Modul: feladata a hálózaton elvégzendő különböző munkák kiadása, ellenőrzése és elszámolása.
• Automatikus Erőforrás-allokációs Modul: feladata a munkák és erőforrások optimális összerendelése és automatikus kiadása.
• Mobil Szerelői Modul: feladata szerelők információval való ellátásának és adatrögzítési feladatainak érintőképernyős hardverekre optimalizált támogatása.
• Mobil GIS Modul: feladata a hálózati adatok szerelők számára való biztosítása, akár offline üzemmódban is, érintőképernyős hardverekre optimalizáltan, a mobil munkalap kezeléséhez integráltan.
• Ügyfélszolgálati Modul: lehetővé teszi az ügyfélszolgálati csatornákon keresztül beérkező műszaki és hiba bejelentések felvételét, kezelését, és továbbítását a területileg illetékes munkairányítókhoz.
• Üzemirányító Modul: a KIF és KÖF üzemzavarok, illetve üzemzavar-elhárításhoz szükséges erőforrások adatainak a cseréjével integrálható a MIRTUSZ és a SCADA rendszerek.
• Üzleti Intelligencia (BI) Modul: feladata a vállalat igényei szerint összeállított riportok futtatása és megjelenítése a munkairányítási adatok vonatkozásában.
• WPC (Wide Partner Cooperation) Modul: feladata MIRTUSZ munkák külső partner vállalkozások részére való kiadásának biztosítása, és a munkák végrehajtásának kezelése.
A rendszer kiszolgálását egy a belső hálózati szegmensben futó Windows alkalmazás végzi, az adatok tárolása Oracle Enterprise Edition adatbázis-kezelő szerveren történik, a belső és külső rendszerkapcsolatokat egy IBM WebSphere MQ üzenetközvetítő szerver biztosítja.
A központi munkairányító modul Windows-os vastagkliens, amely az alkalmazás-szerveren futó adatkezelő szervízen keresztül éri el a központi adatbázist. A mobil szerelői és GIS modul Windows-os terepi eszközökre, táblagépekre optimalizált alkalmazás, a terepi és a központi modul közötti adatkommunikáció IBM WebSphere MQ üzenetközvetítőn keresztül valósul meg, amely lehetővé teszi mind az online, mind az offline üzemmódú működést.
A MIRTUSZ rendszert az ELMŰ, Émász, Démász és Fővárosi Vízművek folyamatosan, heti 7x24 órában használják a regionális vagy vállalati központi üzemviteli központokban, illetve többszáz szerelői mobil terepi eszközön.
A MIRTUSZ rendszer első verziója 2002-ben került átadásra a fogyasztói hibabejelentések és a nem tervezett hálózati munkák kezelésére, amikor az ELMŰ bevezette a központi telefonos ügyfélszolgálatát. Az évek során számos kiegészítés, módosítás és új generációs verziók kerültek kiadásra, amellyel folyamatosan követte a vállalatok szervezeti és működési környezetében bekövetkező változásokat és hozzájárult a hálózati munkaszervezés és munkavégzés hatékonyságának folyamatos javításához.
Cseke István, Tenke Tibor (2024. máj.)
Létrehozva: 2024.06.02. 11:25
Utolsó módosítás: 2024.06.02. 13:40