Hivatkozási név: MÁV SZK

MÁV Szolgáltató Központ Zrt.

Típus:
vállalat
Alapítás időpontja:
1996.11.01
Címe:
  • 1012 Budapest Krisztina krt. 37/A
  • Telephelyei: Budapest VIII. Könyves Kálmán krt. 54-60. Budapest I. Mészáros utca 19. Budapest VIII. Kerepesi út 1-3.
  • Fióktelepei: Debrecen, Piac utca 69. Miskolc, Rákóczi utca 7. Pécs, Szabadság út 39. Szeged, Juhász Gyula utca 9. Záhony, Európa tér 12. Szombathely, Széll Kálmán utca. 2.
Alapítók:
  • MÁV
  • Tevékenység legfőbb céljai, területe

    A Gazdasági üzletág fő feladata a MÁV Csoport szolgáltatási szerződéssel rendelkező társaságaiban a számviteli rendszereik kialakítása és működtetése, valamint a Társaság pénzügyi, számviteli és kontrolling tevékenységének biztosítása.

    A Humán üzletág fő feladata a MÁV Csoport szolgáltatási szerződéssel rendelkező társaságaiban a humán adminisztrációs szolgáltatás, valamint a munkabiztonsági és egészségvédelmi szolgáltatások biztosítása.

    A Beszerzés és Logisztika üzletág fő feladata a központosított szolgáltatások biztosítása a szolgáltatási szerződéssel rendelkező társaságok tevékenységének ellátásához. A központosított szolgáltatások a beszerzés-készletezés, logisztikai szolgáltatás, közbeszerzések lebonyolítása, eszközgazdálkodás, leltárazás lebonyolítása, vasúti technológiához kapcsolódó energiagazdálkodás, környezetvédelmi rendszerek kialakítása és működtetése.

    Az IT üzletág fő feladata a szolgáltatási szerződéssel rendelkező társaságok üzleti és funkcionális folyamataihoz szükséges informatikai rendszerek működtetése, felügyelete, az új rendszerek kialakításának felügyelete, irányítása és koordinálása, valamint az alkalmazott informatikai rendszerek integrációjának megteremtése. IT alkalmazásfejlesztés, IT security, adatközpont szolgáltatások, Desktop szolgáltatások, hálózati szolgáltatások, rendszer- és szolgáltatásfelügyelet, hitelesítő és titkosító szoftverek és hardverek szolgáltatása (LANCrypt, SDX Prof. M2, Trust&CA, Trust&Sign, Info&CS, USB tokenek). Alapvetően a jogelőd MÁV Informatika ZRt tevékenysége.

    A Menedzsment-támogatás és Ügyvitel üzleti tulajdonosként ellátja a MÁV-csoport Ügyviteli és Iktatási rendszerének támogatását, a szolgáltatási szerződéssel rendelkező MÁV-csoport társaságok, valamint a Rail Cargo Hungaria részére Ügykezelési és dokumentációs szolgáltatást, valamint Irattári és levéltári szolgáltatást nyújt, melynek keretében üzemelteti a Dokumentációs Központot és Könyvtárat és a Levéltárat. A MÁV Szolgáltató Központ Zrt.-nek saját tevékenységével összefüggő ügyviteli és menedzsment támogatási feladatok is a hatáskörébe tartoznak.

    Felső vezetői
    • Fejes Sándor, vezérigazgató 2008. előtt
    • Szaniszló Ágnes, humán üzletág vezető 2008. előtt
    • Dombai Ferenc, vezérigazgató 1990-es évek
    Meghatározó egyéniségek, kulcsszemélyek
    • Sánta Zoltán, IT üzletágvezető 2008. eőtt
    • Végh Zoltán, Adatközpont Szolgáltató Egység igazgatóhelyettes 2008. előtt
    • Kővári Ferenc, hitelesítéssel, szabályzatokkal, IT security-vel kapcsolatban megbízott személy 2008. előtt
    • Kránicz Roland, beszerzés és logisztika üzletág vezető 2008. előtt
    Számítástechnikai alkalmazottak száma
    1998: 500 fő
    Árbevétel
    Év
    Bevétel (Forint)
    2011 5.096.767.000
    2012 4.993.886.000
    Számítástechnikai fejlesztések/termékek/Projektek

    E-Freight: Vasúti Árufuvarozás Internetes Ügyfélkapcsolati Rendszer

    Az E-Freight rendszer a Rail Cargo Hungaria Zrt. és ügyfelei közötti elektronikus szolgáltatások keretrendszere. Tartalmazza az ügyfelek számára mindazon szolgáltatásokat, amellyel biztosított az “egyablakos” ügyintézés. A rendszer által kínált szolgáltatásokkal a fuvarozási szerződés megkötése előtti, a fuvarozás lebonyolítása során és az azt követő elszámolásokhoz teljes körű elektronikus adatcsere lehetőséget teremt.
    Az E-Freight rendszer tartalmazza továbbá a Rail Cargo Hungaria Intranetes portálját, ahol a Rail Cargo Hungaria munkavállalói tájékozódhatnak a cégükkel kapcsolatos hírekről, elérhetik elektronikus formában az utasításokat, szabályzatokat, internetes fórumot vezethetnek, stb.

    Kapcsolódó információk

    Megrendelő: Rail Cargo Hungaria Zrt.
    Idő: 2005 –
    Felhasználók: Intranet 400, Extranet 250
    Platform: Intel, Windows, Windows 32

    E-TICKET : Vasúti elektronikus jegyértékesítés

    Internet alapú vasúti jegyinformációs és jegyértékesítési rendszer megvalósítása. A megoldás keretében több háttérrendszer integrációjával (jegyinformációk az ELVIRA adatbázisából, elektronikus banki fizetési rendszer, menet- és helyjegyfoglalási rendszer, állomási pénztárak és jegykiadó rendszer, számlázás és elszámolás) valósít meg e-kereskedelmi megoldást a MÁV-START Zrt. számára. 2009 februárjától mindez mobiltelefonról is elérhető!

    Kapcsolódó információk

    Megrendelő: MÁV-START Zrt.
    Idő: 2007 – 2013
    Platform: IBM Mainframe, z/Linux,M/F,Linux
    Szoftver: Websphere

    ELVIRA

    Az Elektronikus vasúti információs rendszer, az ELVIRA honlapja az egyik leglátogatottabb hazai honlap. Nemcsak naprakész vasúti utazási információkkal szolgál, hanem segít megtervezni az átszállásokat is a célállomásra való leggyorsabb eljutáshoz. Folyamatos a továbbfejlesztése annak érdekében, hogy más közlekedési társaságok, pl. a VOLÁN járataira való átszállások is tervezhetők legyenek segítségével.

    A rendszer adatbázisának feltöltéséhez, napi frissítéséhez kifejlesztett adatbázis karbantartó rendszert a MÁV Zrt. szakemberei használják.

    Az utasok az információkat az állomásokon kihelyezett önkiszolgáló érintőképernyős tornyokon, valamint WAP-os mobiltelefonokon keresztül is elérhetik. A MÁV Zrt. központi telefonos utastájékoztató rendszerének 20 db személyi számítógépén az ELVIRA rendszer speciális, a gyors utastájékoztatásra kifejlesztett, PC-re telepített változata fut.

    Kapcsolódó információk

    Megrendelő: MÁV-START Zrt.
    Idő: 1998 –
    Felhasználók: 60.000/hónap
    Platform: Intel, Windows, Windows 32

    Gazdálkodás Irányító Rendszer (GIR) működtetés

    A MÁV Zrt. Gazdálkodás Irányítási Információs Rendszerének (Oracle Financial Application alapú) üzemeltetése valamint az üzemeltetéshez szükséges infrastruktúra biztosítása (adatbázisserver, 1350 terminál).

    Kapcsolódó információk

    Megrendelő: MÁV Zrt.
    Idő: 2002 –
    Felhasználók: 1600
    Platform: RISC, AIX

    Informatikai infrastruktúra üzemeltetése

    Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központban: folyamatos helyszíni rendelkezésre állás, hibaelhárítás, rendszeres adatmentés, tervszerű karbantartás, adatgyűjtés, rendszerfejlesztés támogatás, további szakemberek biztosítása, eseti üzemeltetési szolgáltatás, oktatási szolgáltatás.

    Kapcsolódó információk

    Megrendelő: Educatio Társadalmi Szolgáltató Kht.
    Idő: 2003 – 2007
    Platform: Intel, Windows, Windows 32

    SZIR

    A SZIR Szállításirányítási Rendszer tíz év óta folyamatos üzemben (7×24 óra) biztosítja Magyarország vasútvonalain a fuvarozandó szállítmányok életciklusának követését. Ma már a vasútállomáson rögzített fuvarleveleken kívül kezeli az elektronikus fuvarleveleket, és követi a kocsik és konténerek útját is.

    A SZIR-ben rögzített adatokat több mint 1200 munkaállomáson érik el a vasúttársaságok munkatársai. A szállítmányozó partnerek és a partnervasutak szabványos protokollokon keresztül közvetlenül vagy az E-FREIGHT rendszerből (Interneten keresztül) adhatnak fel megrendeléseket és kaphatnak információt vasúti kocsijaik aktuális státuszáról, s a fuvarok elszámolásához szükséges információkról. A SZIR egyaránt meghatározó rendszere a MÁV ZRt. forgalomirányítási és a MÁV CARGO Zrt. áruszállítási tevékenységének, ahol a MÁV INFORMATIKA, mint outsourcing szolgáltató biztosítja a folyamatos üzem fenntartása mellett a 24 órás ügyfélszolgálatot és az egyes vasúttársaságok üzleti adatainak teljes bizalmasságát.

    Kapcsolódó információk

    Megrendelő: MÁV Zrt.
    Idő: 2002 –
    Felhasználók: 7500
    Platform: HP Tandem, Himalaya,Nonstop

    Ezen fejlesztéseket a jogelőd MÁV Informatikai ZRt készítette.

    Átalakulások

    Vasúti számítástechnikai szervezetek 1890-1996

    1. 1890. Egy amerikai vasút felfigyelt egy adatfeldolgozó-gépre, valószínűleg Hollerith-féle gép lehetett.
    2. 1910. Előtt hazánkban az adatfeldolgozás teljesen kézzel történt.
    3. 1910. Megjelent Magyarországon az első lyukkártyás adatfeldolgozó-gép.
    4. 1927.. POWERS (Hollerith)-féle lyukkártyás adatfeldolgozó gépek beszerzése történt, hogy megkönnyítse és meggyorsítsa a különböző adatok feldolgozását a vasút vezetésének gyors tájékoztatására és az elszámolások elvégzésére, rögzítésére.
    5. 1944. Francia gyártmányú BULL GAMMA elektromechanikus lyukkártya-gépeket vásárolt a Magyar királyi Államvasutak.
    6. 1948. GAH, Gépi Adatfeldolgozó Hivatal létesült, majd GAF-ra, Gépi Adatfeldolgozó Főnökségre alakult át. Feladatául az anyagnyilvántartási és ellenőrzési statisztikai adatfeldolgozást kellett végeznie.
    7. 1951. Az újonnan kialakított MÁV Statisztikai Hivatal részére egy elektromechanikus lyukkártyagépet vásároltak.
    8. 1954. A MÁV Statisztikai Hivatalt a Bevétel-ellenőrzési, Visszatérítési és Kártérítési Hivatalba (BVKH) olvasztották és a feladata a hitelezett munkadíjak elszámolása lett.
    9. 1959. Megkezdődött a vontatási teljesítmények statisztikai feldolgozása.
    10. 1960. A MÁV Vezérigazgatóságon megalakult a Kibernetikai csoport, melynek feladatául az elektronikus számítógépek tanulmányozását és a MÁV céljaira való beállítását írta elő a Vezérigazgató.
    11. 1961. Megalakult a MÁVAF, MÁV Adatfeldolgozó Főnökség, a GAF-ból, és egyesítették a GAF és a BVKH szétszórt lyukkártya-gépparkokat egy főnökség keretébe. Továbbá feladata lett kidolgozni a géppark fejlesztésének irányelveit, és üzemeltetni a régi és az új elektronikus adatfeldolgozó-gépeket. A MÁVAF felügyeletét a Kibernetikai csoport látta el.
    12. 1962. Beszerzésre és üzemeltetésre került a MÁVAF-nál az első „BULL GAMMA ET” elektronikus számítógép. Ugyanakkor néhány SOEMETRON lyukkártya feldolgozó 80 oszlopos gép is beállításra került. A gépek feladata lett a fuvardíjak számlázása, és a fuvarinkasszók ellenőrzése.
    13. 1966. Az 1960-ban megalakult Kibernetikai csoportot osztállyá szervezték, hogy egy nagy elektronikus adatfeldolgozó-gép alkalmazásának előkészítésével, majd e gép üzemeltetéséhez szükséges szervezési és programozási munkáival foglalkozzék. Ez évben UNIVAC 1004 típusú számítógép került üzembe a nyugdíjfolyósítások feldolgozására.
    1. 1969. Tranzisztoros Honeywell 2002 típusú gép kezdte meg a munkát. Ez évben alakultak meg a vasút-igazgatóságokon a MÁVAF vidéki üzemei, ahol általában 12 db lyukkártyás adatrögzítés folyt.
    2. 1971. július 1-én megalakult a MÁV Számítástechnikai Üzem, melynek feladata a MÁV számítógépes információs rendszerének kifejlesztése és üzemeltetése. A feladatait osztályain és üzemegységein keresztül látja el. Az üzem élén az igazgató áll, akit munkájában fejlesztési és üzemeltetési igazgatóhelyettesek állnak. Az Üzem felépítése: Budapest Rendszer-és Operációkutatási Osztály; Rendszerfejlesztési Osztály;Software Osztály;Üzemeltetési Osztály;Műszaki Osztály;Tervgazdasági Osztály;Pénzügyi-és Számviteli Osztály;Budapesti üzemegységek:Adatrögzítő üzemegység;Számítógép üzemegység;Területi üzemegységek:Debrecen, Miskolc,, Pécs, Szeged,Szolnok, Szombathely, Záhony. Az üzem az eddigi Adatfeldolgozó főnökséghez és az igazgatóságokhoz tartozó üzemegységekből, továbbá a számítástechnikai csoportokból alakult meg. A MÁV az adatfeldolgozáshoz 64 db KODE lyukszalagos gépet vásárolt. MÁV-51 a MÁV Számítástechnikai Koordinációs Intézetben kifejlesztett számítógép típusjele. Fő alkalmazási területe, az ún. csomóponti vagy rendező-pályaudvari információs rendszereket öleli fel. E típust Hegyeshalomba és Komáromba telepítették. Tipikus eszközbázisa: összesen kb. 100 kbájt memória (ROM+RAM), 2 db fixfejes mágneslemez (egyenként 800 kbájt), 2-4 K/D-egység, 1-2 perifériaként csatolt távgépíró, lyukszalag-olvasó és-lyukasztó, 80 oszlopos nyomtató. A K/D=Klaviatúra-/display-egység, mely speciális adatbeviteli és kijelző-egységet jelent. Billentyűzetből és egy sorban elhelyezett 16 karakteres kijelzőből áll.
    3. 1972. április hóban üzembe helyezték Szolnok rendező-pályaudvaron a SELEX adatfel-dolgozó rendszert. Több új UNIVAC 1005 típusú elektronikus adatfeldolgozó-gép üzembeállítására került sor, hogy a Honeywell 2200-as számítógép be-és kimeneti műveletét végezze, de azzal össze nem kapcsolt ún. off line állapotban. Így a Honeywell-gép kapacitása megnövekedett.
    1. 1973. Átszervezték a I/9. Automatizálási és Számítástechnikai Szakosztályt.
    2. 1977. Számítástechnikai osztály kivált az eddigi szakosztályából és egyben meg is szűnt. Feladatait a Titkárság keretében működő koordinációs bizottság vette át. A MÁV Számítástechnikai Üzem, a korábbi MÁV Adatfeldolgozási Főnökség szintén kikerült a Szakosztály irányítása alól.
    3. 1978. Bp. Déli pu-on felavatták az adatfeldolgozás központját, ahol üzembe helyeztek kettő Kelet-Németország-i ROBOTRON 40, és egy VIDEOTON R10 jelű, valamint egy dán RC 3600 típusú számítógépet. Ugyanakkor szigetként is alkalmaztak számítógépeket nagyobb állomásokon is (Hegyeshalom, Komárom, Hatvan, Szeged, Szolnok).
    4. 1980. A két R-40-es számítógép helyett 60 MG számítógépet alkalmaztak BASE nagylemezekkel.
    5. 1981. Üzembe került a HIR, Határforgalmi Információs Rendszer a kilépő és a belépő teherkocsik adatainak feldolgozására. Ez évben a MÁVSzÜ helyett megalakult a MÁVSzI, MÁV Számítástechnikai Intézet. A szovjet R 46-os gép helyett IBM 4341 jelű számítógép került üzembe.
    1. 1982. Beindult a ZAIR, Záhonyi Informatikai Rendszer a széles és a rendes nyomtávú kocsik adatfeldolgozására. Ugyan ekkor lecserélték az eddigi lyukkártyás gépeket mágneses adatrögzítőkre.
    2. 1991. Világbanki hitelből megkezdődött a SzIR, Szállításirányítási Rendszer megvalósítása az Anderson Consulting jóvoltából. Kiépült egy Tandem Himalaya 2016 típusú 16 processzoros non-stop felépítésű szerver és kb. 900 db PC kliensből állóhálózat.
    3. 1993. Önálló egységenként, az igazgatósági székhelyeken, megalakultak a TSzK, Területi Számítástechnikai Központok a Vezérigazgatósági Számítástechnikai Osztály irányításával.
    4. 1994. A vezérigazgatóságon Osztályból Főosztály lett.
    5. 1995. Második IBM 4381 típusú számítógépet telepítettek, de már lemezekkel.
    6. 1995. Megalakult a VIG-en az Informatikai Szakigazgatóság. Ez évben pályázatot hirdettek meg az MIHP, MÁV Informatikai Hálózat P(rojekt)magvalósítására.
    7. 1996. A MÁV 100 %-os tulajdonaként megalakult a MÁV Informatikai, Kereskedelmi, Szolgáltató és Tanácsadó Kft. (rövidített formája: MÁV Informatika Kft.).

    (Forrás: Pap János 2019.:Vasúti távközlési krónika  A Távközlési Szervezetek Fejlődés fejezete.)

    2007.december 31-én részvénytársasággá alakult át.

    2013. április elsejétől az eddigi MÁV INFORMATIKA Kereskedelmi, Szolgáltató és Tanácsadó ZRt új nevet vett fel: MÁV Szolgáltató Központ Zrt.

    MÁV Informatika Zrt. néven végezte korábban a tevékenységét. A MÁV Informatika Zrt. gyakorlatilag megszűnt. Korábbi dokumentumok, hivatkozások hiányosak, a MÁV SZK csak az alapításakor fennálló szerződéseket archiválta, és helyezte el a honlapján, a korábbi munkákat nem.

    A MÁV Szolgáltató Központ Zrt. elsősorban nem profitorientált vállalat, azonban a 2013-as évet mintegy háromszázmillió forintos adózás előtti nyereséggel sikerült zárni .

    Érdekességek

    Az ELVIRA első változata az ELVIRA PLUS 1997-ben jelent meg. Az internetes változat egy évvel később indult, majd 1999-ben jelent meg az ELVIRA INFO kliensprogram. A WAP-os változat 2000-től működik. Az ELVIRA 1999-ben a Magyar Innovációs Nagydíjat nyerte el, s ma már oktatási anyag a MÁV-nál.

    Részletesebben a cégről:

    A szolgáltató központ a MÁV csoport harmadik legnagyobb tagja, 2013-ban jött létre, a volt MÁV Informatika Zrt.-n kívül magában foglalja a beszerzési, logisztikai, számviteli, menedzsment és ügyviteli tevékenységeket, valamint a környezet- és munkavédelmet.
    Heti 7×24 órában nyújtott szolgáltatás az érkező hibabejelentéseket, megkereséseket fogadja, amelyek a vasútnál üzemelő több mint húszezer számítógéppel kapcsolatban futnak be. Tizenöt munkahelyen nappal tíz, éjjel három jól felkészült munkatárs dolgozik.

    Az új helpdesk központ szoros kapcsolatban áll a Szolnokon nemrég átadott call centerrel, havária, rendkívüli helyzet (mint például a 2013. március 15-i hóvihar) esetén feladatainak bizonyos részét is képes átvenni. Huszonnégy órás rendszerfelügyeletet nyújt a személyszállítási (menetrend, jegyárusítás), a pályavasúti (SZIR, PASS2) szolgáltatásokhoz.

    Az IT helpdesk nemcsak klasszikus ügyfélszolgálati funkciót lát el, hanem első szintű megoldó csoport is, azaz távsegítséggel igyekeznek a hibákat kiküszöbölni, és a helyszíni beavatkozásra is lehetőség van. Az IT ügyfélszolgálatosok 2013-ban hozzávetőlegesen 44 ezer, nagyjából fele-fele arányban telefonon, illetve e-mailen érkezett bejelentést rögzítettek.

    Az IT üzletág fő feladata a szolgáltatási szerződéssel rendelkező társaságok üzleti és funkcionális folyamataihoz szükséges informatikai rendszerek működtetése, felügyelete, az új rendszerek kialakításának felügyelete, irányítása és koordinálása, valamint az alkalmazott informatikai rendszerek integrációjának megteremtése, így az alábbiak:

    IT Biztonság és PKI

    Infrastruktúra fejlesztés és rendszerintegráció

    Oracle, MS, IBM, HP támogatással

    Rendszer és üzleti architektúra tervezés,

    Web enablement – meglévő alkalmazások webes felülettel való ellátása

    Háttér és kapcsolódó rendszerek integrációja

    Rendszerintegrációs termékek felhasználása

    Üzenetküldő és csoportmunka támogató rendszerek

    Middleware eszközök

    Alkalmazás fejlesztés

    UML nyelven, RUP eljárással, MS Visual Studio környezetben

    Projekt Irányítás

    PRINCE módszertan alapján

    (PRINCE2 PRojects In a Controlled Environment)

    Szolgáltatás Irányítás

    ITIL szolgáltatásmenedzsment alapján.

    ISO/IEC 20000 és BS 15000 (előbbi “elődje”) szabvány használatával.

    Biztonságirányítás

    BS 7799 brit szabvány nemzetközi megfelelője ISO/IEC 27001 alapján.

     

    MÁV Informatika Zrt. néven végezte korábban a tevékenységét. A MÁV Informatika Zrt. gyakorlatilag úgy megszűnt, mintha sosem létezett volna. Korábbi dokumentumok, hivatkozások hiányosak, a MÁV SZK csak az alapításakor fennálló szerződéseket archiválta, és helyezte el a honlapján, a korábbi munkákat nem.

    A MÁV Szolgáltató Központ Zrt. elsősorban nem profitorientált vállalat, azonban a 2013-as évet mintegy háromszázmillió forintos adózás előtti nyereséggel sikerült zárni .


    Létrehozva: 2016.07.12. 17:33
    Utolsó módosítás: 2021.02.16. 20:36