MÁV KÖFE (Központi ForgalomEllenőrző) Rendszer

Nagykiterjedésű mikroprocesszoros forgalom-ellenőrző rendszer a Cegléd-Szeged, a Kiskunfélegyháza-Kiskunhalas és a Taksony-Kelebia vonalakon

A rendszer teljes neve:

MÁV Szegedi Központi Forgalom-ellenőrző Rendszer

Alkalmazás területe:
Logisztika, közlekedés, szállítás
Fejlesztő intézmény(ek):

MÁV

Fejlesztés/kibocsátás/követés ideje:
     

1992.

Felhasználó intézmény(ek):

MÁV

A rendszer leírása

Az irányítás rendszerébe a Cegléd–Szeged, a Taksony–Kelebia és a Kiskunhalas–Kiskunfélegyháza vonalak állomásait vonták be kb. 400 váltóval, 150 sorompóval. A rendszerbe 36 szolgálati hely került; az irányítandó hossz pedig kb. 300 km. Az állomásokon D55 és KA 69 típusú biztosító-berendezések voltak.

Az állomásokra MMG gyártmányú, NOUVO PIGNONE licenc alapján gyártott mikroprocesszoros berendezések kerültek, amelyek gyűjtötték, rendezték, tárolták és - adott parancsra - a központba küldték a biztosítóberendezésektől kapott adatokat. Visszirányban fogadták, értelmezték és végrehajtották a központból kapott parancsokat. Az adatok táviratokként jutnak el kábelen keresztül a szegedi központba.

A KÖFE-rendszernek a következő forgalmi technikai szolgáltatásai voltak:
- az állomási biztosítóberendezések állapotjelzései alapján a váltók, a jelzők, a sorompók, a vágány- és térközszakaszok és az egyéb vasúti objektumok állapotának áttekinthető formában történő
megjelenítése a központi panorámán;
- a helyi biztosítóberendezéseken végzett, a normáltól eltérő kezelések és egyéb forgalmi és biztosítóberendezési zavarok megjelenítése és naplózása a központban;
- az irányított vonalszakaszon közlekedő vonatok menetrendi (azonosító) számának megjelenítése, és a vonat haladásának követése a panorámatáblán és a színes monitoron;
- a szakaszirányító által kijelölt állomás vagy vonalrészlet állapotjelzéseinek az állomási rendelkező készülékkel azonos részletességű megjelenítése színes monitoron;
- az ellenőrzött szakaszon a közlekedő vonatok tervezett és tényleges menetrendi munkagrafikonjának megjelenítése színes monitoron, archíválása és kinyomtatása;
- a szakaszirányítók számára különféle kimutatások, statisztikák készítése (vonatelemzési tábla, elegyhelyzet, feloszlatott vonatok jegyzéke stb.);
- más irányítási rendszerekkel való kapcsolat lehetősége a vonatspecifikus adatok átadásához;
- az irányított rendszerre vonatkozó műszaki események, hibák regisztrálása, megjelenítése, hibastatisztikák, táblázatok készítése, archiválása.

A menetirányítói számítógépeken három fő program fut egyidejűleg:
- KÖFE-KÖFI program (LUPE megjelenítés, adatbevitel, vezérléskiadás),
- menetdiagram-szerkesztés,
- vonatelemzési tábla vezetése, megjelenítése, küldése”.
A három program közül a képernyőn egy időben csak egy látszódhat. A LUPE és a menetgrafikon megjelenítésére a másik kettő áll rendelkezésre.

Technikai jellemzői
Hardver környezet

MMG gyártmányú, NOUVO PIGNONE licenc alapján gyártott mikroprocesszoros berendezések;
központi “panorámatábla” megjelenítés;
a MÁV távíróhálózata.

Történeti érdekeségek

A MÁV vezetése 1988-ban határozta el a miskolci és a délbalatoni vonalon létesített forgalomirányítói rendszerek kedvező tapasztalatai alapján, hogy a szegedi Igazgatóság területén ún. Központi ForgalomEllenőrző rendszert (KÖFE) hoz létre.
Mivel a KÖFE berendezés központja Szegeden, az igazgatósági épületben volt, így a neve: Szegedi KÖFE.


Létrehozva: 2021.03.26. 21:23
Utolsó módosítás: 2024.03.27. 18:06